Președintele AUR, George Simion, candidat la alegerile prezidențiale, a prezentat, miercuri, în București, Planul Simion pentru transportul feroviar.
„Vorbim despre căi ferate de mare viteză, de la Timișoara-Cluj-Iași, București – Cluj, București-Suceava, dar înainte de a vorbi despre căi de mare viteză trebuie să vorbim despre modalitățile prin care putem acoperi niște domenii critice, care nu sunt acoperite în acest moment, despre transportul feroviar regional, despre transportul metropolitan. Din păcate, azi, deși avem gări, deși am moștenit o infrastructură feroviară consistentă, sunt foarte multe localități unde nu mai poți ajunge cu trenul și aceste localități trebuie urgent, dacă nu vrem să dispară, să fie reconectate prin calea ferată.
Măsurile care trebuie luate privesc în primul și în primul rând asigurarea siguranței feroviare. Avem mult prea multe instituții, mult prea multă birocrație, mult prea mulți angajați în Ministerul Transporturilor, în birouri, din păcate ceea ce ar trebui să se întâmple în zona de siguranță feroviară nu se întâmplă. Vedem din ce în ce mai multe accidente și vedem lipsa investițiilor. Ce vrea AUR să facă este promovarea producătorilor autohtoni de material rulant. Trebuie să producem cât mai mult în țară, trebuie să producem cât mai mult în România. Pentru asta, omologarea actuală durează circa 2 ani în standardele AFER. Nu ne dorim mai multe instituții, ne dorim comasarea acestor instituții pentru realizarea producției autohtone de material rulant.
Investiții semnificative în calea de rulare, în poduri, în tuneluri și în stații și implementarea unui plan strategic pe termen lung pentru a aduce infrastructura feroviară la standardele europene. De asemenea, ne gândim la modalități alternative de a obține bani, racordate la anul 2024, avem nevoie de reînființarea coletăriei CFR și de parteneriate cu transportatorii mari care să colaboreze cu operatorii feroviari.
Pentru mine, din punct de vedere strategic, ca președinte, Căile Ferate Române reprezintă o prioritate. Am excelat în acest domeniu odată, putem fi iarăși ce-am fost.
Imaginea de aici este emblematică pentru stadiul Căilor Ferate Române”, a spus George Simion, în cadrul prezentării.
De asemenea, liderul AUR trage un semnal de alarmă cu privire la modificările aduse prin noua lege a pensiilor, care dezavantajează personalul CFR.
„Tragem un semnal de alarmă cu privire la statutul CFR-istului, care nu este adoptat în Parlament, în ciuda rugăminților pe care sindicatele, pe care muncitorii, câți mai sunt pe calea ferată, ni le-au adresat. Avertizăm Guvernul să nu își bată joc de toți cei care au avut grupe de muncă, și aici îi includem pe petroliști, pe mineri, pe siderurgiști, dar și pe CFR-iști”, a subliniat George Simion.
Marius Lulea, prim-vicepreședintele AUR, a atras atenția asupra nevoii de modernizare a căilor ferate, dar și achiziției de noi trenuri.
„Trenul ar trebui să fie în mod normal un mijloc facil, ușor, rapid și mai mult decât modern pentru transportul persoanelor, însă acest lucru nu se întâmplă în România. În ultimii 34 de ani, inveastițiile în infrastructura feroviară au fost doar formale. Vă dau doar câteva cifre din anul 2023: cea mai mare întârziere de tren a fost de nouă ore, peste 500 de minute, pe ruta Brașov-Galați. Numărul total de minute de întârziere din 2023 este de aproape 2,4 milioane de minute. Într-un singur an am avut 4,6 ani de întârziere. Trenurile, în România, circulă în general cu o viteză medie mai mică de 50 de kilometri pe oră, în timp ce în celelalte state europene și în lumea civilizată se merge cu 200 de kilometri pe oră. Astăzi este mai greu să ajungi de la Suceava la București sau din Constanța până în Timișoara, decât să părăsești țara. Românii trebuie să petreacă 12-24 de ore pentru acest lucru”, a pus Marius Lulea, prim-vicepreședintele AUR.
La evenimentul de prezentare a Planului Simion pentru transportul feroviar a fost prezent și Petrișor Peiu, propunerea AUR pentru Ministerul Economiei Naționale.
„România este penultima în Europa la performanța sistemului feroviar și la indicele de utilizare al sistemului feroviar. Din punct de vedere al infrastructurii nu am primit o moștenire atât de proastă: 10.700 de kilometri de cale ferată, a șaptea cea mai mare rețea din Europa, asta după ce s-a scos din funcțiune o mare parte din rețea. Din păcate avem doar 37% din rețea electrificată, o poziție codașă în Europa. Infrastructura nu se mai reface. Nu se mai fac investiții de mult timp. Avem în derulare 460 de restricții la nivel național, toate sunt acoperite cu finanțare din fonduri europene, toate au fost contractate, dar deocamdată nu se vede să se fi terminat una dintre aceste lucrări. Prima chestiune pe care AUR o va rezolva este finalizarea acestor lucrări de înlăturare a restricțiilor, ceea ce va conduce la dublarea vitezei medii comerciale. A doua chestiune pe care AUR își propune să o rezolve este electrificarea”, a subliniat profesorul universitar Petrișor Peiu, inginer, cadru didactic la Facultatea de Transporturi.
Dorina Barcari, specialist inginer feroviar, cu experiență de 20 de ani în infrastructura feroviară și propunerea AUR pentru ministerul Forței de Muncă, a vorbit despre deficitul de personal cu care se confruntă în prezent CFR.
„Calea ferată a fost o instituție a statului român care aducea bani la bugetul țării foarte mulți. Dezorganizată, din interese politice meschine, a ajuns să fie o povară în cârca țării și este foarte grav. În momentul ăsta, practic, sistemul nostru feroviar este în agonie, din toate punctele de vedere. Se încalcă elementele de legislație feroviară, elemente care au fost construite cu sacrificii sau pentru înlăturarea unei situații grave și dezastruoase. Acum sunt ignorate. Școlarizările feroviare care au fost bine organizate sunt acum desființate. Tinerii feroviari nu mai beneficiază de aceleași date și nu mai pot să se construiască la fel de echilibrat, cum s-a făcut până acum. Lucrurile ar trebui luate de la început, să reconstruim din nou sistemul feroviar, absolut benefic țării. Modificările dezastruoase care au fost făcute nu au fost făcute în interes național. Pun mari speranțe în voința partidului AUR pentru a reface această structură”, a precizat Dorina Barcari.
Despre deficitul de personal a vorbit și Vasile Ungureanu, conferențiar universitar.
„În domeniul educației și al personalului este o lipsă acută de personal. Dacă mâine ar fi 300 de absolvenți la nivel național, de ingineri de cale ferată, numai pentru partea de construcții, sistemul i-ar putea absorbi, deoarece actualii angajați sunt în mare parte în vârstă, la limita de pensionare sau s-au pensionat”, a conchis Vasile Ungureanu.
Alianța pentru Unirea Românilor propune o serie de măsuri pentru conectarea rapidă a regiunilor țării, creșterea vitezei de circulație a mărfurilor, modernizarea infrastructurii feroviare, gestionarea eficientă a traficului, dezvoltarea de transport integrat „door to door” și folosirea pe scară largă a sistemului RO-LA de transport pe calea ferată a vehiculelor rutiere de mare tonaj care tranzitează România.